top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תד"ר אורן יהי-שלום. רב חילוני

ההסברה כושלת - בשל שטחיות והמשך הפניית גב לרוח העצמאות

האם משהו באמת השתנה כאן בעקבות האסון?

נראה כי ישראלים נוהים אחר אותו אינסטינקט שאפיין אותנו בעשורים האחרונים בכל סבב אלים - התלהמות, שטחיות, יהירות ובעיקר התעלמות מהמציאות שהעולם כולו מכיר בשתי עיניו. הגיע הזמן לשינוי.


יפה הגיב יו"ר יד ושם כשדחה מיד את פעלול ההסברה המטופש של גלעד ארדן באו"ם – טלאי צהוב נועד ליהודים חסרי הגנה. היום אנחנו חזקים מאוד. השימוש הזה פוגע גם בזכר השואה וגם בנו – זה מציג אותנו כמסלפים ומנצלים את השואה. ציוניים אמיתיים צריכים לענוד דגל ישראל. להיות גאים ברוח העצמות שלנו!


אבל זהו - רוח העצמאות שלנו מחוללת בשיטתיות כבר שנים – ועכשיו חובתנו לכל ההרוגים והנרצחים בטבח הנוראי שביצעו הטרוריסטים של החמאס - לתקן. להחזיר את הציונות למקור - זה גם יציל את ההסברה על הדרך.

הנה התחלה של תיקון אפשרי - ואני מנצל עניין שהגיע:

רבים זכו לקבל סרטון של בחור אמריקאי יהודי עם ההבטחה - "אחד מסרטי ההסברה הטובים ביותר שיצאו, באנגלית משובחת (!) שלא משאיר ספק בצדקתנו". (אין חותמת על הסרטון. חבל. שמעתי את השרה דיסטל אטבריאן - בימיה האחרונים כשרה - מודה כי מפיקים מלא סרטונים בלי חתימה.. האם זה אחד מהם?)


שווה להקדיש למהלך ההסברה הזה כמה דקות:

האנגלית באמת משובחת – אבל מותאמת לצופי פוקס ניוז. בכלל - נכון להיום נראה כי בקרב קהל זה, עיקר הצלחתנו. המציג הוא בעל כיפה שחורה -כנראה אורתודוקס - זרם המהווה אולי 10% מהיהודים בעולם.

הם לא רוצים מדינה - חיתוך מסך (לא מוצא את בעליו)

בלב הסרטון טענה כלפי הפלסטינים: "הם לא רוצים מדינה". טיעון מדהים המסתיים כצפוי ב"טובים" מול "רעים". בשביל מה בכלל אנחנו צריכים את הטיעון הזה כדי לטעון נגד זוועות החמאס וזכותנו להגנה עצמית? אנשי ההסברה לא מבינים שזה בומרגנ?

והנה - מה למשל חסר בסרטון? אין בו כל התייחסות לעמדת ישראל ומעשיה – והרי ישראל עצמה מעולם לא הודיעה על כוונה או רצון במדינה פלסטינית. להיפך – ראש הממשלה שחתם על הסכם להכרה באש"ף- נרצח. ומאז, עשורים של התנחלות בשטח –כ 600,000 אזרחים ישראליים הועברו לשטח כבוש בניגוד לחוק הבינלאומי שהעולם מוקיר. (כן - היה גם נאום בר אילן, אבל נחסוך את הגיחוך המתעורר מכך). מדוע לחסוך מהצופים התמודדות עם נתון כה מרכזי בסכסוך? את הפיל הזה הצליח הסרטון להעלים.

והטענות עצמן – הגיע הזמן לפרק ססמאות לפחות למען השיח שלנו בעצמנו:

1 – "בהחלטת החלוקה הציעו להם מדינה והם דחו". זה נכון. אבל חבל לבלבל את צדקתה הגמורה של מלחמת העצמאות עם רקע שכל ילד יכול להבין: האם תושבי עפולה היו שמחים לחלוק את עמק יזרעאל עם פליטי סוריה למשל? בדיעבד הקמת ישראל הובילה להלאמת רוב מוחץ של אדמות שהיו קודם בידיים פרטיות ערביות. אנחנו צודקים, אבל קצת צניעות עם משמעות הטענה ש"הם דחו" את החלוקה. וגם - ההנהגה ה"פלסטינית" במובן הלאומי מתגבשת לפחות 20 שנים אחרי, ולכן הטענה מסלפת מעט את המציאות- כי זה לא בדיוק אותם "הם". וחוץ מזה - הלו - החלטת החלוקה זה לפני 76 שנה! (המבוכה הלוגית ברורה - אם אז היה נכון לחלק לשתי מדינות, הרי היום ראוי שבעתיים! לכן עדיף לנסות לטעון שלמעשה זה הם שלא רוצים?)

2 – "הביטו בהצהרות שלהם.. הם רוצים יהודים מתים" כך אומר הבחור ומציג את אמנת חמאס לראיה כאילו זה תקף גם לגבי אש"ף. לא נורא קצת השטחה. אבל חמאס (ששמו ארגון התנגדות איסלאמית - ולא פלסטינית) פועל ברוח האחים המוסלמים ובניגוד גמור ללאומיות החילונית (גם במצרים הם האויב). ערפאת, הנערץ על רוב העם הפלסטיני, חתם על הכרה מלאה בישראל. משום מה - עשרות שנות שלטון ימין לא ביטלו את יסודות ההסכם הזה שנחתם לעיני העולם בבית הלבן. ועוד עובדה - ב 2016 עדיין 51% מהפלסטינים תמכו בפתרון שתי המדינות. האם אלה תומכי חמאס? כיצד חיזקה ישראל את אלה? (הטרור של האינתיפאדה השניה הוביל את ישראל לחסל בפועל את הנהגת הפתח. קיבלנו הרבה יותר חמאס במקום).

3 –"ישראל העבירה את עזה על מגש כסף לפלסטינים" - באמת? גם אם הטיעון הזה פופולארי זה לא מבטל את הסילוף שביסודו: בשנת 2005 פינתה ישראל יישובים מתוך עזה. אבל צה"ל כבר מזמן לא שלט שם – ועזה הייתה ונותרה הכלא הגדול בעולם, מבלי שיושמו הסכמי אוסלו -אפילו מעבר יבשתי לא הוקם לתושביה. אריק שרון פחד שיואשם בקידום מדינה פלסטינית ולכן ב 2005 פשוט הפקיר את עזה ואותנו ללא שום הסכם מדיני יציב. וכך - עשור לאחר אוסלו – הרסה שוב ישראל הזדמנות להקמת מדינה פלסטינית.

כך מועבר הסרטון ברשתות החברתיות - אנגלית משובחת

4- "הם בחרו בחמאס!". האמנם? זו השטחה בוטה. הבחירות היו בשנת 2006 ואכן חמאס זכו ב 42.9% - על רקע השחיתות של פתח-תוניס. הפתח זכו גם ל 43% מהקולות אבל שיטת הבחירות הותירה להם פחות מושבים. העיקר - רוב גדול מאוד מתושבי עזה בימינו לא השתתפו בבחירות הללו כי פשוט לא נולדו או היו ילדים (רוב תושבי עזה מתחת גיל 18 – ולמעשה רק מי שכיום בן 35 ומעלה זכה אולי להשתתף בבחירות). ועוד- מאז 2006 פעל אבו מאזן לקיים בחירות, או ממשלת אחדות שתוביל לבחירות – האם כל העולם שוכח את עשרות הפעלולים של ישראל כדי למנוע זאת? אולי הצופים של פוקס ניוז. אבו מאזן הוציא את הכוח החמוש של החמאס מחוץ לחוק. בתגובה לכך ביצע חמאס הפיכה נגד הרשות! איפה הייתה אז ישראל? הרי ההסכם שלנו היה עם אש"ף- לא עם חמאס! ההסבר ברור - עוד קודם לכך כבר נולדה הקונצפציה של פירוד והחלשת הפלסטינים כדי שחלילה לא תקום מדינה פלסטינית. כדאי להכיר עוד ועוד עובדות שקצרה כאן היריעה מלפרטן. אילו רצתה ישראל – הייתה כאן מדינה פלסטינית כבר מזמן! ובלי רוב הטרוריסטים. (שווה להכיר את המודל המצרי - מדינה קטנה עם 105 מיליון תושבים ובעיית אחים מוסלמים גדולה בהרבה).

5 – "הם יכולים ללכת למצרים" -נשמע טוב, אבל - מחצית מיושבי עזה הם משפחות שהוריהם ברחו או גורשו במלחמת עצמאותנו המוצדקת. נשיא מצרי שישתף פעולה עם גירוש פלסטיני נוסף – לא יישאר בכסאו. הסיפור של עזה הוא חלק מסיפורה של ישראל. זו גם התשובה לטענה "האם עלינו לספק להם מים.. ?" – 35 שנה שהו תושבי עזה תחת כיבוש ישראלי מלא. לא תהיה "יציאה" מעזה בלי הסכם מדיני רציני – כזה שיאפשר לישראל לפתוח את הכלא הגדול בעולם. וכן- גם מצרים נושאת באחריות. לעת פתרון מדיני חובה לדרוש ממנה להשתתף - בהקצאת אדמה למשל.

6 – "תגובה פרופרוציונלית ??" זועק הדובר בשם הרצח המזוויע בתושבי ישראל. זה עצוב שישראל זקוקה לנשיא אמריקאי שיזכיר לנו מי אנחנו – כי אנחנו לא קבוצת טרור. לכן לא ימגרו אותנו. לכן גם לא נמחק עשרות אלפי בלתי מעורבים באדישות. מדינה וכוח צבאי זה גם אחריות. בנוסף – ישראל כבר מזמן נוקטת במדיניות הרס על גבול החוק הבינלאומי. האם זה הועיל לנו עם השנים? ואולי כך פשוט תרמנו למצע העוני, הייאוש והשנאה שצימח את הברברים של החמאס, שכעת מבקשים להצמיח אותנו כברברים בדמותם.. וכך להצדיק את תמונת עולמם המעוותת. שווה לחשוב על זה.

7 – "עליהם לשאת באחריות" – טוען החבר כלפי ה"פלסטינים" אבל סותר עצמו כאשר טוען באותה נשימה שהם לא עם.. זה פשוט לא רציני. אחר כך בלי שום בעיה הוא משווה את המלחמה בחמאס לגרמניה במלחמת העולם השניה .. הלו?? זה הסברה זה? כל היהודים בעולם נבוכים מטיעונים כאלה. זה מה שיש לישראל לומר? צריך להבין - העולם לא יגלה הבנה לחרדות הישראליות – מבלי שיבין ויזדהה עם המטרות ההוגנות של ישראל! הכוח החזק, המחזיק בשטח וסביבותיו - מוכרח להכריז על כוונותיו. אחרת נשארנו רק עם התנחלויות וגם – הודות לכמה מתנחלים – עם תמונות של פרעות בפלסטינים הכבושים בגדה, מדי שבוע.

היות ובמתנחלים עסקינן, שווה לחבר זאת אל סיום הסרטון:

הבחור מבקש מהעולם המערבי לפשפש במצפן המוסרי שלו. בביקורתיות. ובצדק מבקש. מי שיתבלבל ולא יגנה את הרצח המזוויע בעוטף עזה נפל לבור מוסרי אפל. בור של יחסיות מוסרית. שיש בו רק פוזיציה.

לפיכך ראוי להפנות את שאלת המצפן המוסרי גם לדובר עצמו. ביושרה:

הכיפה השחורה עדיין מזכירה עולם שלם של ערכי מוסר הלכתיים אורתודוקסיים אשר בפרשנותם של מרבית הרבנים הלאומיים בישראל – הם יחסיים. ביסודם - אפליית יהודים לטובה. אדנות וגזענות. השקפות אלה רווחות אולי ב 8 מתוך 10 סרטוני יוטיוב של רבנים בישראל – בכל חיפוש גוגל. השקפות אלה אינן מניחות חירות וריבונות האדם, גם לא שוויון – להיפך. האורתוקסיה הליברלית בישראל זעומה. זו האמת. עולם המתנחלים האידיאולוגיים משקף כמה ערוגות מרכזיות של אותה השקפה אורתודוקסית – והיא היא שהפכה בהסברה העולמית לפניה הבולטות של ישראל. היא גם הסיבה לכך שמגילת העצמאות שלנו לא הייתה זוכה כיום לרוב בכנסת ישראל! זה צריך להדאיג אותנו הרבה יותר מאהדתם של כמה אוונגליסטים בפוקס ניוז – המייחלים לגוג ומגוג.


עדיף שההסברה הישראלית תישען על חקלאים מניר עוז - גם אם אנגלית אינה שפת אמם. לא נורא. הרוח הציונית החזקה הזו – על כל מורכבותה - תנצח. גם בהסברה. זוהי רוח העצמאות שתמגר את חמאס, תחתור לאופק מדיני ריאלי, תעודד יוזמה, ותמשיך להפריח את ישראל בין אומות העולם. בעברית משובחת.



הערה:

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים והסרטונים בהם אנו משתמשים .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם מוזמנים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל oren.yehishalom@gmail.com

29 צפיות0 תגובות
bottom of page