top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תאורן יהי-שלום. רב חילוני

חילוניים- הזרם הגדול, הגדל והמשפיע ביותר בעם ישראל!

עודכן: 10 באפר׳ 2020




"מה אתם יודעים על הזרמים היהודיים בזמננו? - האם זה יפתיע אתכם שהזרם החילוני הוא הגדול ביותר? [ מתוך אתר ה"העגלה החילונית" ]


ובכן קבלו עוד הפתעה – הזרם החילוני הוא לא רק הגדול ביותר אלא גם הזרם הגדל ביותר:

נתמקד בסטטיסטיקה של שני הריכוזים היהודיים הגדולים בעולם:

מתוך כ 14.7 מיליון יהודים (למ"ס 2019), – 5.7 באמריקה ועוד 6.6 מיליון בישראל .. כל השאר בצרפת (450 אלף) קנדה (382 אלף), בריטניה (292 אלף), אנגליה ומדינות רבות נוספות .

אבל שימו לב לעובדה מעניינת – איך עושים סקר?

מי שמשתתף בסקר הוא מי שעונה לטלפון ושואלים אותו האם הוא יהודי? -התשובה כן – פירושה שזהו יהודי שנכלל בסקר. ומה זה אומר? שהקריטריון בכל הסקרים בעולם – הוא יהדות כתרבות!! כלומר ההרגשה של האדם לפי הדיווח שלו.

והנה בסקר של הוועד היהודי האמריקאי – AJC - החשיבות של הזהות היהודית שונה מאדם לאדם... משום שרוב היהודים אמריקאים הם אמריקאים בתרבותם ויהדותם היא זהות שמתווספת לכך.. (אגב הישראלים באמריקה – זהותם התרבותית היא קודם ישראלית.. עד שילדיהם מאבדים אותה כמובן.. ).

אז מה הולך עם הזרמים היהודיים באמריקה?

הסקר של AJC - מצביע על כמה עובדות מעניינות – בעיקר אם משווים את זה לסקר דומה שבוצע כמה שנים קודם: הרפורמים בצניחה מובהקת ל 23% , גם הקונסרבטיבים ירדו ל 12% ואורתודוכסיה שומרת על כוחה היחסי (שזה יפה אבל שימו לב להיקף) 10% בלבד .. ואילו הזרם החילוני עולה בהיקף משמעותי מ 30% ל 41% .




כל מי שמכיר את יהודי אמריקה לא מופתע מהמגמות הללו..

ראוי לציין שרק כמחצית מהנשואים באמריקה מתחתנים עם יהודי מלידה.. וזה אומר שבזכות התנועות הליברליות באמריקה – גם זוגות מעורבים שומרים על זהותם היהודית, אם כי האתגר פה עצום.. וזה נושא שלא נעמיק בו כאן.





מה הולך בישראל?

את זה אתם מכירים יותר טוב

באופן כללי באוכלוסייה הישראלית:

40% חילוניים והזרמים הדתיים הם בערך 18% .. הציבור המגדיר עצמו "מסורתי" הוא 23% לערך וכמובן שזה מבוסס על מה שאנשים אומרים על עצמם




בשנים האחרות הלמ"ס החלו להפריד בין מסורתיים שמזוהים יותר עם הדת, ובין מסורתיים שמזוהים כמסורתיים אבל "לא ככ דתיים".. היות וזו קבוצה גדולה ומבלבלת (הכוללת גוונים רבים ..) והנה הנתונים של למ"ס בציבור היהודי עצמו

בשנת 2016 – הם הציגו את החילוניים כ 45 אחוזים.. בעוד המסורתיים 25 אך הדתיים 16 והחרדים 14 שזה אומר שחיברו את המסורתיים הדתיים עם הדתיים ויצא שכולם יחד 30%

בשנת תש"פ – הנתונים שפרסם למס בתוך הציבור היהודי :

10 אחוזים חרדים, 11% דתיים, בערך 13% מסורתיים ו 22% מסורתיים לא ככ דתיים, ואז החילוניים 43 %


זו תמונה מעיתון "ישראל היום" שהציג נתוני למ"ס. שימו לב לסולם - "פרופיל דתי" כלומר גם החילוניים מוגדרים לפי זיקתם אל הדת, ויוצא שיש רק דת או פחות דת. לא פלא שחילוניות נתפסת בפשטות כ"פחות דת" (האם זו הדרך הראויה לתאר את החילוניות?").



עד כאן העובדות. וכעת איך אני מפרש את הדברים?


בשורה התחתונה:

הזרם החילוני הוא בין 42% ל 60% מהעם היהודי – והאורתודוכסיה כולה היא בערך 15% .


באמריקה המגמות ברורות – אתגר עצום של הזרמים הדתיים מגדיל משמעותית את הזרם החילוני. וזה אומר שיהדות אמריקה חייבת להשכיל ולפתח כלים חילוניים לתת מענה לזהות היהודית החילונית!! כן כן – למשל רשתות בתי ספר (יש כבר כמה בתי ספר "עבריים" ואני מציע להביט דווקא במודלים אוסטרליים כמו בית ספר "ביאליק" במלבורן), וגם בתי כינוס רוחניים משמעותיים שהפולחן הדתי אינו במרכזם!

בישראל – ניתן שוב לומר כי הזרם הגדול ביותר והמשפיע ביותר הם חילוניים!

איך שלא נפרש את זה – לפחות 60% מהישראלים הם בהגדרה חילוניים. מדוע?

22% יהודים ישראליים אומרים על עצמם שהם מסורתיים אבל לא ככ דתיים – ולפי דעתי אלה אנשים שהמסורת בצדק חשובה להם – אבל המושג "חילוני" נתפש אצלם כפיחות המסורת כולה – ולכן - בצדק חוששים לומר על עצמם "חילוניים".

גם אני חושש שחילוניות הופכת שם נרדף לריקנות – כי זה לא נכון היסטורית! וגם לא ראוי תרבותית!

לחילוניים עוגנים חזקים של מורשת והשקפות עומק בתרבות ישראל.. והזרם החילוני הוא המשפיע ביותר בתולדות ישראל בעת החדשה. יצרנו התחדשות עצומה של תרבות כולל שפה, מדינה על מוסדותיה, ספרות, וגם המוסר שלנו עובר דרך העניינים האלה .. המחלוקות על תקציבים לרווחה, לבתי אבות או מס הכנסה אלה ביטויים ממשיים לערכים שלנו כישראלים- יהודים!

יש לזרם החילוני המון במשותף עם שאר הזרמים – וצריך לטפח את זה ולחזק את המשותף! משום שלא רק ענייני מסורת אלא גם יצירה שנשענת על רצף הדורות היא חלק מהעניין!!

ממגילת העצמאות ועד השירים של אהוד מנור, או אגי משעול – החילוניות הישראלית חוגגת. ממעגלי ההורה ועד חג הספר העברי – הזרם החילוני משפיע ,מחדש ויוצר באותנטיות - ללא הרף..

אז ... הכל בידיים שלנו. לראות את זה ולטפח את זה .. כלומר לעלות על העגלה החילונית המלאה.. או להישאר מאחור..

מוזמנים לעגלה החילונית – בלי להתבלבל ובלי להתבטל!

לינק ישיר:



80 צפיות0 תגובות
bottom of page